Leven lang ontwikkelen
In de huidige tijd is het steeds meer van belang dat een mens zich een leven lang blijft ontwikkelen. Voortbouwend op onderzoek van Kuijpers (2003), Semeijn (2017) en Van der Heijden (2005), en in nauw overleg met betrokken partijen uit het veld (Noloc, Ontwikkelrijk) geldt voor een leven lang ontwikkelen de volgende definitie: “Gedurende het hele leven (pro)actief ontplooien van kwaliteiten op basis van eigen interesses en waarden voor een duurzame bijdrage aan de samenleving, eigen gezondheid en geluk”.
Mensen worden dus geacht (meer) regie te voeren op hun loopbaan en hun leven. Want een baan voor het leven is allang niet meer vanzelfsprekend. Mensen moeten wendbaar en weerbaar zijn op een steeds veranderende arbeidsmarkt. Bij-, op- en omscholen is steeds meer vanzelfsprekend. ECVET biedt voor zowel de werkgever, de werknemer, als de opleider handvatten om een doelgericht, transparant en op maat ontwikkeltraject in te zetten, zodat op efficiënte en betrouwbare wijze (delen van) een diploma of certificaat behaald kan worden:
- ECVET-principes helpen bij het erkennen van eerder verworven competenties, waardoor het mogelijk is om vrijstelling van onderwijs te krijgen
- Met ECVET maakt het niet uit hoe deze competenties verworven zijn: op school, op het werk of door levenservaring (formeel, non-formeel en informeel leren)
- Met ECVET maakte het niet uit waar deze competenties verworven zijn, zoals bijvoorbeeld in een ander land of een ander beroep.
- ECVET maakt flexibel en/of gepersonaliseerd onderwijs voor volwassenen makkelijker en transparanter
- ECVET biedt handvatten voor het erkennen van de gevalideerde leerresultaten. Dit wil zeggen, het omzetten ervan in een officieel certificaat of diploma.
- ECVET geeft praktische oplossingen om opgedane kennis, vaardigheden en competenties te stapelen, om zodoende een kwalificatie te behalen.
Praktijkvoorbeelden
Hieronder staat een aantal praktijkvoorbeelden van trajecten waarin ECVET is ingezet om mensen efficienter van werk naar werk te helpen. Centraal in al deze trajecten staat het behalen van een kwalificatie door enerzijds het erkennen en valideren van competenties die mensen op velerlei manieren reeds hebben verworven, en anderszijds het volgen van een op maat onderwijsprogramma om de leereenheden die nog niet behaald waren te verwerven.